Blinkende middagen

Tijdens de blinkende middagen wordt er aandacht geschonken aan het talent en de nieuwsgierigheid van de kinderen. Omdat we op de maandag, dinsdag en donderdag een middagprogramma hebben zetten we tijdens deze momenten in op de creatieve vakken, Wetenschap & Techniek, Wereldoriëntatie en Onderzoekend en Ontwerpend leren. Elke middag staat een vakgebied centraal. In een periode van ongeveer tien weken staat een schoolbreed thema centraal dat verder invulling krijgt in de bovengenoemde vakken.

 

“Crea-Musea”

Tijdens een middag “Crea-Musea” is er aandacht voor de creativiteit van de leerling. Bij de creatieve vakken krijgen de kinderen les in tekenen, handvaardigheid en drama waarbij we aandacht schenken aan alle aan te leren technieken en vaardigheden. Tekenen hoeft namelijk niet altijd met een potlood, maar kan ook met houtskool of wasco. Daarbij werken we vaak in circuits. De kinderen hebben daarbij een keuze aan welke opdracht ze willen werken. Heel vaak is dit ook groep overstijgend zodat kinderen uit andere groepen elkaar tegen komen, elkaar leren kennen en elkaar kunnen helpen met elkaars talent. Leeftijd hoeft daarbij niet altijd een rol te spelen.

 

“Ontdek je gek!”

Op een middag waarbij wereldoriëntatie op het programma staat hebben we aandacht voor de vakken om de wereld beter te leren kennen en te begrijpen. Aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek zijn de vakgebieden die, in samenhang met het centrale thema, aan bod komen. Tijdens deze middag wordt er ingestoken op het principe ‘onderzoekend leren’. Vanuit een onderzoeksvraag gaan de kinderen, binnen gestelde grenzen en met behulp van een duidelijk stappenplan, op onderzoek uit om zelf tot nieuwe ontdekkingen te komen. Er wordt veel ingestoken op de nieuwsgierigheid bij kinderen. ‘Wat wil jij leren, ontdekken en of te weten komen’? Deze ontdektocht kan alleen maar ook in groepsverband plaats vinden.

Leerlingen kunnen verschillende typen onderzoek uitvoeren. Bij een natuur(kunde)onderwerp wordt vaak een experiment of proef uitgevoerd. Bij aardrijkskundige en geschiedkundige onderwerpen worden bronnen geraadpleegd, zoals documenten, kaarten en deskundigen. Maar leerlingen kunnen ook veldwerk uitvoeren: een wijk of stad onderzoeken, of in een stuk bos op zoek naar welke kleine diertjes er leven.

 

“Ontwerp je scherp”

Tijdens een middag “Ontwerp je scherp” gaan we verder in op de natuurlijke nieuwsgierigheid om een nieuwe uitvinding te doen of iets te ontwerpen. Voor een probleem of een behoefte wordt naar een oplossing gezocht. Na een fase waarin eisen aan het ontwerp worden gesteld en informatie wordt verzameld over materialen, gereedschappen en technieken, wordt gericht een oplossing of product ontworpen. De ‘ontwerpers’ maken allereerst een ontwerpschets. Nadat de schets is besproken maken ze een definitieve ontwerptekening met meer detail. Later wordt een keuze gemaakt om daadwerkelijke het ontwerp te produceren.